Hormonell berg-och-dalbana (perimenopaus)

Varför pratas det inte mera om hormonbalans för kvinnor som är 40+ men inte ännu i klimakteriet? Hormonellt är jag inte den samma jag var för 10 år sen som nybliven 30+ mamma. Jag är inte i klimakteriet, men ändå kan jag vakna svettig mitt i natten. Eller gjorde för några månader sen, före jag fattade vad jag behöver göra för att hjälpa mina östrogen- och progesteron –nivåer att hitta sin jämnvikt igen.

Kring jul besökte jag en gynekolog för att kolla om det finns någon fysisk förklaring till min rikliga mens. Hon hittade varken myom eller cystor. Skönt att veta, tänkte jag, men fortsatte söka en förklaring till att mensen bara blev rikligare och rikligare, menscykeln kortare, sömnen sämre, humöret värre, huden torrare.

När jag började med mitt slutarbete om fertilitet hittade jag texter om perimenopaus (eller förklimakterie). Det är ett begrepp som inte används inom medicinen, därför har gynekologen inte sagt något om den här perioden av en kvinnas liv. Inom medicinen behandlas perimenopaus och menopaus på samma sätt (oftast med syntetiskt östrogen). Perimenopaus är alltså de 2-12 åren före klimakteriet. Menopaus räknar man att börjar ett år efter sista mensen. (Men man kan vara i klimakteriet fast man har mens. Se Mia Lundin.)

Definierande för perimenopaus är att östrogennivåerna fluktuerar kraftigt. Ibland högt, ibland lågt. Symptom på höga östrogennivåer är ömma och sjuka bröst, riklig mens (över 80 ml), svullnad och irritation. Menopaus däremot definieras av lågt östrogen.

På samma gång som östrogenet åker berg-och-dalbana blir progesteronet allt svagare. Som kvinna förlorar man progesteron långt före östrogen. Ofta blir sömnen sämre och svettningar kan också förekomma. Progesteronets roll är bl.a. att balansera östrogen och göra mensen mindre riklig. Progesteron är också välgörande för sömnen (man kan säga att progesteron är ”yin” och östrogen ”yang”). Progesteron bildas bara ifall man har ägglossning, och det är inte självklart. Jag vill ha ägglossning och mera progesteron tack!

Jag göra vissa koständringar som ska 1) minska inflammation; 2) förbättra metabolismen av östrogen; 3) stöda progesteron.

Den största förändringen är att jag lämnar mjölkproteinet kasein (A1). Jag har aldrig druckit mjölk men har däremot ätit ost i stora mängder. Nu byter jag ut ost av komjölk till getost (A2). Jag använder ännu smör och grädde. Feta mjölprodukter som smör och grädde innehåller väldigt små mängder kasein. (Det finns konfliktfylld information om kasein i grädde och smör, men den här sidans text har faktagranskats av universitet i Illinois.)

Mjölkprodukter kan skapa inflammation och bidra till obalans mellan östrogen-progesteron i och med att mjölkproteinet stimulerar histamin som stimulerar östrogen. I mitt fall handlar det alltså inte om en allergi, snarare en intolerans som bidrar till inflammation.

Samtidigt ökar jag mitt intag av fett (olivolja, MCT-olja) men äter fortfarande kolhydrater, proteiner och fett vid varje måltid. (Så det är ingen ketokost jag följer.)

Jag stöder hypotalamus, hypofysen och binjurarna med magnesium och taurin som jag tar på kvällen. Jag fortsätter med B-komplex som också innehåller lite ashwagandha. Utöver det fortsätter jag med zink, D-vitamin och järn som jag tar under mensen och ett par dagar efter.

Av våra inhemska örter innehåller daggkåpa, rölleka och älggräs växtprogesteroner. Tur att jag ännu har torkade örter från förra sommaren! Det blir ett riktigt gott te och jag lägger ännu till hallonblad som ska stöda livmodern.

Bioresonansen använder jag för att stöda äggstockarna, hypotalamus, hypofysen och binjurar på energinivå.

Några månader senare har menscykeln blivit betydligt längre (27-30 dagar) och blödningarna mindre (från 80 ml. till ca 50 ml.). Jag vet att kroppen bildar progesteron eftersom jag mäter min morgontemp. Vid ägglossning stiger tempen och hålls mellan 36.50-85 fram till mensen. Jag sover en djup, återhämtande sömn. Den största skillnaden är ändå i humöret och energinivåerna. Energin hålls jämnare längs med dagen, jag får mera saker gjorda, kan koncentrera mig och känner mig ofta glad av ingen speciell orsak.

Dag 14 och tempen på 36,78 – det betyder progesteron. Jeee!

Jag trodde aldrig att en så enkel koständring skulle göra en så stor skillnad. Jag trodde inte heller att jag skulle klara mig utan mjölkprodukter och speciellt ost! Det har tagit mig flera ÅR att förbereda mig mentalt… En orsak är att det känns jobbigt att ”vara så besvärlig”. Jag vill ju vara en flexibel person som inte tackar nej till en massa olika maträtter! Men min kropp vill något annat. Nu när jag har varit utan mjölkprodukter en tid märker jag att det är bra övning att ”vara till besvär”. Att ”inte vara till besvär” har varit en anpassningsstrategi jag har haft sen barndomen och nu har jag växt ur den.

Alessandra Sarelin, PD, fytoterapeut, Paul Schmidt bioresonanspraktiker. Hon jobbar med hormonell balans.

Välkommen på Hormoner i balans 

info@terapihornet.fi

 

Källor: Lara Briden, Period Repair Manual: Natural Treatments for Better Hormones and Better Hormones (2018).

Sinikka Piippo, Rakkauden rohdot. 2019.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top