Hormonell migrän

Menscykeln är en vanlig migräntrigger. Hormonell migrän utlöses av ett plötsligt dropp i östrogennivån, vilket förklarar varför migrän ofta förekommer just innan eller under mensen. Så mycket som 70% av kvinnor med migrän berättar om förvärrade symptom dagarna före mensen.

Om migränanfallet börjar i slutet av mensen eller direkt efter så är det troligt att det handlar om tillfällig järnbrist. Bästa medicinen är då järntillskott. Om mensen är riklig (över 80 ml.) skulle det vara viktigt att undersöka vad det beror på och få mensen normaliserad (se mitt inlägg ”hormonell berg-och-dalbana”).

I skolmedicinen behandlas hormonell migrän med hormonella preventivmedel. Alla får inte hjälp; för en del blir migränen värre. Det finns också naturliga sätt att förebygga hormonell migrän. Om värken börjar i nacken får en del hjälp av den otrendiga spikmattan. Ett annat tips är eterisk olja av pepparmynta. Oljan ska spädas ut i en grundolja eller bassalva och masseras på axlar, nacke och övre delen av ryggen.

Kopplingen mellan tarmen och hjärnan är ett rätt så nytt område som det forskas väldigt mycket i. Forskarna vet inte ännu hur allt hänger ihop men man vet att t.ex. vete förvärrar migränsymptom hos en del personer. Enligt en forskning fick 89% av migränpatienterna som var med i undersökningen hjälp av att eliminera vete ur sin kost. Också effekten av probiotika har man forskat i. Slutsatsen var att probiotika tillskott med minst 14 olika tarmbakteriestammar är effektivt för att lindra både kronisk och sporadisk migrän.

Jag har personligen märkt att den fermenterade drycken kombucha kan stoppa ett migränanfall. När jag känner ett vagt illamående som för mig visar att migränen är på kommande dricker jag ett glas äkta, opastöriserad kombucha (Queen kombucha är bäst!). Det sätter fart på tarmen och ofta uteblir anfallet. Under mensen hjälper kokosvatten vid tillfällig vätskebrist.

Neurologen Mauskop vid New Yorks center för huvudvärk rekommenderar tillskott av magnesium till alla sina migränpatienter. Magnesium lugnar nervsystemet, minskar inflammation och stabiliserar receptorerna för serotonin. Magnesium av hög kvalitet fungerar framför allt förebyggande men man kan också ta extra magnesium när ett anfall är på antågande. Magnesium är, tillsammans med zink, också mycket viktig för kvinnlig hormonbalans.

B2-vitamin (riboflavin) har i en undersökning lyckats halvera migränanfallen.

Alessandra Sarelin, PD, snart färdig fytoterapeut som bor i Pargas med man, dotter och några hönor. Hon erbjuder bioresonans och fytoterapi i Terapihörnet.

Kvinnlig hormonbalans hör till hennes specialintressen. Hon skriver sitt slutarbete i fytoterapi (växtmedicin) om fertilitet.

 

Källor:

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top