Ingefära minskar inflammation och värk

Färsk ingefära
Färsk ingefära

Månadens tema i Terapihörnet Shop är ledernas hälsa. Det här uppmärksammar vi med en föreläsning om omega-3 onsdag 10.2.2016 samt med blogginlägg och produktinfo. Det finns en rad naturliga ämnen som kan vara till hjälp vid ledproblem, allt från ingefära, som det här inlägget handlar om, till omega-3.

Det är väldigt vanligt med olika former av ledvärk och kanske har du en diagnos av någon form eller kanske hittar läkarna inget allvarligare fel trots dina symptom. Alla som har ont i lederna har inte artrit (inflammation i lederna) eller artros (förslitningar). Det kan också handla om slemsäcksinflammation (bursitis) eller t.o.m. kronisk borrelia. En så vanlig sak som ett surt pH kan också ge upphov till värk i leder. Ledbesvär av olika slag kan ofta skötas med koständringar, då kan det vara värt att besöka en kostrådgivare som kan hjälpa dig att hitta en antiinflammatorisk diet. Också bioresonans kan vara till stöd på vägen mot en vardag fri från värk.

Ingefära har varit känd för sina medicinska egenskaper redan i flera tusen år. Idag kan också vetenskapliga studier bekräfta att ingefära är antiinflammatorisk, immunstärkande och smärtlindrande. Flera studier har gjorts med råttor och möss (gällande kolesterol, cancer, diabetes och inflammation) och i nyare studier har också människor deltagit. I Blacks studie kunde man konstatera att ingefära minskar muskelsmärtor i moderat eller hög grad.

I Altmans studie med 261 patienter med osteoartrit i knä jämfördes ingefära med placebo. Patienterna fick 510 mg ingefära dagligen. Skillnaden mellan placebo och ingefära var statistiskt signifikanta och ingefära kunde också konstateras vara trygg att användas som tillskott.

Enligt Peter Wilhelmssons bok Näringsmedicinska uppslagsboken, som hänvisar till forskning, är ingefära:

  • Antiinflammatorisk, motverkar osteoartrit, reumatoid artrit och muskelsmärta
  • Matsmältningsfrämjande, parasitdödande, immunstärkande;
  • Motverkar åksjuka, illamående och graviditetsillamående (finns dock på listan över ”förbjudna” livsmedel för gravida i Finland);
  • Motarbetar högt kolesterol och diabetes.

En terapeutiskt verksam dos är 500-4000 mg mald ingefära eller 2-3 ggr så mycket råriven rot. Tar du ingefära som tillskott, vilket är mest effektivt, lönar det sig att kolla med en läkare ifall du äter medicinen marevan.

Text & bild: Alessandra Sarelin

IMG_0094Skribenten är pol.dr., mamma, företagare, certifierad doula och EFT-handledare. Hon bor i Pargas med sin dotter, man och några husdjur. Hon erbjuder bioresonans och EFT-handledning i Terapihörnet.

Källor: Altman, R. D. and Marcussen, K. C. (2001), Effects of a ginger extract on knee pain in patients with osteoarthritis. Arthritis & Rheumatism, 44: 2531–2538. doi: 10.1002/1529-0131(200111)44:11<2531::AID-ART433>3.0.CO;2-J

Christopher D. Black, Matthew P. Herring, David J. Hurley, Patrick J. O’Connor (2008), Ginger (Zingiber officinale) Reduces Muscle Pain Caused by Eccentric Exercise.The Journal of Pain – September 2010 (Vol. 11, Issue 9, Pages 894-903, DOI: 10.1016/j.jpain.2009.12.013).

 Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken (2011).

2 Responses

  1. Verkar som om ingefära som kosttillskott (tabletter?) är att föredra framför färsk ingefära, varför? Eller tolkar jag texten fel?

    1. Hej!

      Det är svårt att få i sig en terapeutisk dos (över 500 mg/dygn) genom att använda enbart färsk ingefära. Men i tex Asien används ingefära i nästan all mat och då får man ju i sig ganska mycket 🙂 Ingefärate är också gott och ett bra sätt att använda ingefärarot.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top