Lindra migrän utan mediciner

Min migrän började när min dotter var två månader gammal. De första anfallen var intensiva och kom med 10-14 dagars mellanrum. Det var en mardröm. Jag minns hur jag ammade och spydde, ammade och spydde. Idag, 8 år senare, är migränanfallen mycket lindrigare och kommer oftast en gång i månaden i samband med mensen. Mycket har förändrats och jag är inte längre rädd för anfallen.

Jag vet ganska bra vad som triggar ett anfall: känslan av att vara överväldigad. För mycket människor, för mycket krav, för mycket impulser. Nervsystemet reagerar och jag får ont i nacken, blir vagt illamående och skakig. Värken blir sällan hård mera och varje gång tänker jag att det här säkert är mitt sista anfall. Mellan anfallen kan jag glömma bort hela migränen. Migränen är på inget sätt invalidiserande som jag vet att den kan vara för en del personer.

Eftersom jag inte tror på att undertrycka känslor och symptom utan vill komma till roten med sjukdomar har jag aldrig använt värkmedicin. (Det här är MITT val – jag uppmanar ingen att följa mitt exempel. Andra väljer att springa maraton eller bestiga berg för att övervinna sig själv. Jag gör så här.) Under årens lopp har jag hittat många olika knep som lindrar eller stoppar ett anfall. Här listar jag några av dem.

  • Små saker gör en stor skillnad. Jag kan tex absolut inte använda bh med metallbågar. Överhuvudtaget förvärrar bh både på kort och lång sikt mina symptom. En topp går just och just! Jag antar att bh-bandet spänner öser axlarna och försämrar både blod- och lymfacirkulationen. Det blir sämre syresättning i hjärnan, vilket förvärrar symptomen.
  • Migränyoga. Jag kan inte annat än varmt rekommendera boken och övningarna av Per Söder! Jag gör lilla ryggpasset (en av de grundläggande övningarna) och andningsövningar varje morgon. Efter att ha gjort lilla ryggpasset i 40 dagar, som Per Söder rekommenderar, kändes min rygg så annorlunda att jag helt enkelt inte vill sluta. Början var jobbig och jag fick migrän oftare än annars. Ge inte upp! Vissa övningar kan lindra eller stoppa ett anfall men själv använder jag övningarna för att med tiden helt bli fri från anfallen.
  • EFT tapping. Jag använder EFT som stresshantering (stress triggar migrän). Speciellt känslan av att vara överväldigad har varit viktig att undersöka närmare och lindra med tapping. EFT står för Emotional Freedom Technique och är en metod där man knackar på akupunkter på kroppen samtidigt som man verbaliserar sina känslor. Den lugnar ner amygdalan och minskar utsöndringen av stresshormoner.
  • Magnetstöd och pepparmynta

    Magnetstöd runt nacken. Det här är den bästa akutmedicinen! Om jag t.ex. måste jobba så lindrar stödet runt nacken värken jättebra. Tar jag bort stödet (det ser ju för galet ut!) så blir värken alldeles hemsk. Jag föredrar magnetstödet framför värkmedicin som belastar mina inre organ och miljön.

  • Liniment och pepparmynta. Eterisk olja av pepparmynta (utspädd) kan ge snabb lindring. Jag masserar oljan vid tinningarna (akta ögonen!) och använder Frantsilas örtbaserade muskelavslappnande liniment på nacken och axlar (Ojan isän muistolinimentti).
  • PhenoCur – en naturlig värkmedicin. Först märkte jag att PhenoCur funkade bra som akutmedicin. Och när jag började använda PhenoCur dagligen som ett kosttillskott så blev anfallen färre och mildare. Anfallen tog några timmar istället för en hel dag. PhenoCur innehåller Boswellia serrata, curcuminextrakt, alfaliponsyra och DL-fenyalanin (en amoniosyra). Dessa verkar synergistiskt på nervsystemet och har en anti-inflammatorisk effekt.
  • B-vitaminer och magnesium. B-vitaminer och magnesium är viktiga för nervsystemet och hjälper mig att sova (oregelbunden sömn triggar migrän).
  • Fotbad. Det är sällan jag har tid att använda fotbad som akutmedicin men om anfallet kommer på kvällen lindrar fotbad med älggräs, citron och epsomsalt. Nu på sommaren lägger jag till lite andra örter också – inspirerad av min fytoterapi utbildning som jag nyligen påbörjade. Men älggräs innehåller alltså stora mängder glykosider som omvandlas till salicylämnen i kroppen.
  • Respektera menscyklen. Att planera in lugnare dagar under mensen är ett viktigt sätt för mig att förebygga migrän. Jag vet att min energi kommer att vara låg och därför gör jag absolut minimi både på jobbet och hemma. Jag gör inget fysiskt eller mentalt ansträngande de dagarna. Mitt mål är att vara ledig 1-2 dagar under mensen – får se när jag kan förverkliga det! Läs mera praktiska tips om hur man kan leva i harmoni med sin cykel i boken The Way of the Happy Woman av Sara Avant Stover. Så mycket viktig visdom!

Lider du av migrän eller spänningshuvudvärk? Jag är nyfiken att höra Dina tips – berätta gärna vad som har hjälpt dig i kommentarfältet.

 

Alessandra Sarelin är en före detta forskare som numera jobbar med hälsokost och bioresonans på Terapihörnet i Pargas. Örter, naturlig läkekonst och kvinnocirklar är hennes passion. Just nu studerar hon till fytoterapeut. Hon älskar att dansa, meditera, gräva i trädgården och umgås med sin familj och sina höns.

Du kan maila henne på shop@terapihornet.fi

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *