Superfrukost vol. 2 – smoothieskål

Om jag inte får en rejäl och god frukost är jag en surpuppa hela dagen. Frukost är för mig den viktigaste måltiden på hela dagen. På vintern behöver jag varm mat, också på morgonen. Gröt hålls jag inte mätt på så frågan är – vad äta till frukost? Den här vintern har jag kört med hirsgröt varannan morgon (mycket smör på så hålls jag mätt) och något jag kallar för smoothieskål (+ ett kokt ägg) varannan morgon. Jag är mycket nöjd med smoothieskålen! Fördelen är att den inte är iskall som smoothie kan vara. Jag gör så här:

  • Sätt ca 2 dl havreflingor i en skål och häll kokande vatten över.
  • Blanda i bär (blåbär, lingon mm).
  • Blanda i kardemumma och kanel.
  • Blanda i chiafrön.
  • Blanda i proteinpulver (hampaprotein är min favorit).
  • Blanda i diverse superfoodpulver (tex toco).
  • Låt stå ca 30 min-1 timme.
  • Blanda i en mogen banan och vid behov valfri vätska (naturell yoghurt, mandelmjölk eller dylikt).
  • Mixa med en stavmixer.

Det här blir jättegott tycker hela familjen! Och det är jättemättande och nyttigt! Här finns fiber, protein, kolhydrater, nyttiga fetter, antioxidanter och kryddor som är bra för matsmältningen. Man kan göra smoothien kvällen innan men jag vill att den ska vara lite ljummen, absolut inte kylskåpskall. Vi behöver varm mat på vintern!

Varför sätter jag tid på att äta en bra frukost? För att när jag mår bra kan jag bidra med mera gott i världen. <3

Alessandra Sarelin

Skribenten är före detta forskare (pol. dr.), företagare, certifierad bioresonanspraktiker, EFT-handledare, mamma och doula. Hon bor i Pargas med sin dottern, man och några husdjur.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *