Superfrukost

Jag älskar en stor och läcker frukost – jag är vrålhungrig på morgonen. Jag behöver en hel del protein, annars är jag hungrig igen ett par timmar senare. För några år sedan läste jag Mia Lundins bok Kaos i kvinnohjärnan och hon tipsade om att speciellt kvinnor behöver protein på morgonen. Snabba kolhydrater funkar inte. Jag började lägga till hampaproteinpulver i gröten eller yoghurten och mådde SÅ mycket bättre! Hampaprotein innehåller 50 % protein, 21 % fiber och rikligt med essentiella fettsyror. Dessutom innehåller det alla nödvändiga aminosyror. En annan proteinkälla som jag brukar lägga i gröten är chiafrön. Gröten kanske inte är så vacker efter den här behandlingen men god och mättande!

Jag använder också grönpulver och frysta bär för att det ger extra energi och hjälper pH-balansen i kroppen (havre gör kroppen sur, precis som andra spannmål). Syrabildande föda startar en försurning av kroppen och då ökar också bildningen av fria radikaler som kan orskaka ett flertal allvarliga sjukdomar, nedbrytning och åldersförändringar av våra organ (läs mera här). Nu på våren är det förstås lättare att få i sig grönt, t.ex. kan jag blanda i färska örter eller vilda växter som kirskål i råsaften. Jag ska skriva ett eget inlägg om råsaft – nu nöjer jag mig med att säga att det är en härlig lyx med saft gjord på färska morötter, äpplen, gurka och/eller citron! Men grönpulver hör till mina favoriter, speciellt vintertid.

Innan jag äter den här lyxiga frukosten dricker jag ett stort glas vatten med citron, gurkmeja eller vinäger. Tidvis har jag använt mineralbaserade pH-balanspulver. Jag dricker också örtté i kurer (varierar olika örter, något jag lärde mig av farmor).

Alessandra Sarelin, Terapihörnet Shop

One Response

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top