Svalkande örtdrycker

Vilken het högsommar det är! Heta dagar, heta nätter. Sol, stilla vattenytor, syrsor, fullmåne, törstiga ekorrar. I natt flydde jag ner till källaren med en madrass och ett lakan. På dagen kommer svettpärlorna bara av att förflytta sig från soffan till kylskåpet – för att inte tala om att köra Corollan utan AC.

Vad annat kan man svalka sig med än glass i enorma mängder?

Här är recept på två svalkande örtdrycker.

Kallt myntate

1 liter kokande vatten

1 halv ekologisk citron

Ett par kvistar mynta (jag använde pepparmynta)

Häll det kokande vattnet över myntabladen (stjälkarna kan också användas). Låt svalna. Lägg till citronskivor – jag skalar citronen  – och ställ i kylskåp. Drycken är klar efter ca en timme. Njut!

Det finns många olika sorters mynta. I sommar har jag odlat pepparmynta, karelsk mynta och japansk mynta. De har alla kraftig och god smak. Tidigare hade jag en mynta som troligen hade korsat sig med flera myntasorter och den smakade inget vidare.

Enligt forskning kan mynta ha gynnsamma hälsoeffekter. Genom att använda mynta i matlagning och som dryck kan man hindra tillväxten av bakterierna Chlamydia pneumonia, E-coli och Staphylococcus aureus. Det här enligt en doktorsavhandling i farmaci från 2015 (Helsingfors universitet). Pepparmynta ska inte användas under långa perioder och ska undvikas ifall du lider av gallsten eller leversjukdomar.

Svartvinbärsbladsdricka

Många har svartvinbärsbuskar på gården men få använder bladen. Lönnrot skrev 1860: ”Kvistar och unga blad används i te mot ledvärk och långvarig hosta”. I bladen finns eteriska oljor, garvämnen och C-vitamin. Modern forskning visar att bladen innehåller mycket polyfenoler. Polyfenoler finns i varierande grad i frukter, bär och grönsaker. Vanliga källor är frukt, te, rödvin, kaffe, choklad, oliver och nötter. Polyfenoler har länge varit kända för sina hälsobringande effekter.

 Gör så här:

Häll över 3 liter kokande vatten på 5 dl tätt packade färska svartvinbärsblad. Lägg till skivor av en ekologisk, skalad citron. Låt stå kallt över natten. Sila bort bladen. Nu kan du njuta av drycken eller lägga till socker. Jag testade att lägga till 2 dl. rårörssocker eftersom jag inte mår bra av vitt raffinerat socker. Rårörssocker har en smak som lätt dominerar så var försiktig eller använd honung. Drycken blev god när jag spädde ut den med kallt vatten enligt 1:3.

Drycken håller några dagar i kylskåp. Gör du större mängder kan du frysa in. Receptet är modifierat från Henriette Kress recept i boken Praktiska läkeörter (s. 120).

Källor: Henriette Kress, Praktiska läkeörter (2011); Karmen Kapp, Polyphenolic and essential oil composition of Mentha and their antimicrobial effect (Helsinki University, 2015).

Alessandra Sarelin blir färdig örtrådgivare/fytonom i augusti. Hon studerar vidare till fytoterapeut. Hon är också bioresonanspraktiker och har en doktorsexamen. Hon bor i Pargas med sin dotter, man och några hönor. I år har hon passionerat samlat in vilda örter: daggkåpa, nässla, johannesört, åkerfräken, maskros, mjölkört, björk, blåbärsblad, rölleka, älggräs, gransskott.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top