Tiinas superfoodtips

Tiina ÅstrandTiina Åstrand är personal trainer och 3-barns mamma. När hon här om dagen kom in i Terapihörnet Shop för att handla superfood blev jag imponerad av hennes kunskap på området och beslöt mig för att intervjua Tiina så att också ni läsare får ta del av hennes hemligheter. Tiina strålar hälsa och lever verkligen som hon lär.

Magen är grunden för hälsa
 Alltid när Tiina handleder till livsstilsförändringar utgår hon från magen och tarmen. Det första som enligt Tiina behöver göras när kroppen är i obalans, vilket syns i form av övervikt, diabetes eller andra kroniska sjukdomar, är att sköta tarmen. Man måste välja bort toxisk mat som skapar inflammationer för att verkligen börja må bättre och skapa ett självläkande liv där man kan minska på medicinerna. Sen när tarmen är i bättre skick är det dags att introducera superfood och kosttillskott – att få optimal näring endast ur vanlig husmanskost är utmanande.

Under det här skedet är det bra att rena kroppen med grönpulver i olika former: vetegräspulver, korngräspulver, spirulina och chlorella hör till Tiinas favoriter. Samtidigt är det bra att hålla maten ren, dvs. äta ekologiskt och att undvika tillsatsämnen. Ofta behöver tarmen stöd i form av mjölksyrebakterier. (Se lista över produkter som stöder magen.)

Tiina äter själv inget vitt socker, ingen inhemsk säd och inga komjölksprodukter. Mjölkprodukter är enligt henne inflammatoriska och hennes tarm tål inte säd. Eftersom Tiina är utbildad kock är matlagning en passion. Hon lagar all mat från grunden, av riktiga råvaror. Hemma äter familjen oftast smoothie eller omelett med psyllium till frukost. Det går åt mycket grönsaker (bla, batat i ugnen med olja och salt), bär, broiler, ägg och malet nötkött (griskött är toxiskt). Gurka är en underskattad grönsak – den kan man äta i stora mängder för att neutralisera pH-balansen.

Immunitet och återhämtning från stress
Tiina tycker att det är klokt att äta sådan mat som höjer den egna immuniteten – redan innan förkylningen slår till! Ingefära, vitlök, honung och sprängticka (chaga/pakuri) är bra att njuta av varje dag. På det sättet förebygger man inflammationer.

Till Tiinas favoriter hör också så kallade adaptogener, dvs. superfood som anpassar sig till kroppens behov och hjälper den att återhämta sig från stress. Macarot, rosenrot och reishi är exempel på adaptogener.  Rosenrot och sprängtickan är inhemska – all superfood kommer inte från exotiska platser långt borta. Tiina påminner också om våra egna vilda bär – även de är superfood som höjer immuniteten.

OptiMSM och salt 
IMG_MSMTiina har själv använt optiMSM varje dag i tre års tid och det skulle hon inte byta ut. Hon idrottar aktivt och MSM smörjer och upprätthåller musklerna, är bra för leder och benstomme. Själv lägger hon en matsked optiMSM i ett stort glas vatten varje morgon men vill man använda optiMSM terapeutiskt (t.ex. vid reuma) så kan det behövas större mängder.

Tiina tar C-vitaminpulver tillsammans med MSM (en halv ekologisk citron går också bra): C-vitamin behövs för att MSM ska upptas. Tiina sätter också i något mineralrikt salt i sin morgondrink. Kroppen behöver salter och nyttiga mineraler – men då ska man inte använda sådant bordssalt som säljs i supermarketen. För att vara säker på saltets kvalitet och att det faktiskt innehåller mineraler och inte har blekts så rekommenderar Tiina att man köper sitt salt i en hälsokostbutik. Salt av bra kvalitet höjer inte blodtrycket eller ökar svullnad, understryker Tiina.

Fetter 
Det lönar sig att undvika omega-6 fetter eftersom de är inflammatoriska. Tiina använder olivolja och kokosolja i matlagning. Också smör och fett från nöt- får och viltkött är bra och behövs för hjärnans hälsa. Fisk är bra mat men omega3 lönar det sig att äta på burk. Krillolja är en bra och ren produkt. Det lönar sig att satsa på kvalitet – billiga produkter kan vara härska vilket gör att man börjar man rapa av, har många av hennes kunder berättat.
MCT-oljan är en annan storfavorit. Den smaklösa oljan är lätt att sätta i en smoothie, i safter och sallader. MCT-oljan ökar energinivån och är många idrottares favorit.

Tiina har fått en konventionell utbildning inom kostrådgivning – och har själv testat den fettsnåla linjen som officiellt rekommenderas i Finland. Familjen böt ut smör till margarin.  Men enligt Tiina försämrades deras hälsa radikalt och efter den erfarenheten vågar hon lita på sin egen magkänsla och kroppens signar om vad som är bra för henne.

Godsaker 
Det är absolut tillåtet att äta gott! Råkakako är supermat – mörk choklad är en bra efterrätt. Riktiga smaker börjar smaka bättre när man vänjer sig av med näringsfattiga halvfabrikat. Också kaffe av bra kvalitet hör till Tiinas vardagsnjutningar. Vila, sömn och att acceptera sig själv är en viktig del av hälsa.

Tiinas liv handlar inte om att endast säga nej – hon säger ja till den mat som gör henne gott, upprätthåller hennes hälsa, energinivå och välbefinnande.

IMG_0996Alessandra Sarelin, Terapihörnet Shop

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top