Klarar vi oss utan extra vitaminer?

Det finns forskning som visar att mellan åren 1975-1997 har grönsakernas näringsvärde rasat radikalt. Medelvärdet av calcium som 12 olika grönsaker innehöll föll med 27 %. Samma studie visade att det fanns 37 % mindre järn och 31 % mindre C vitamin i dagens grönsaker.

Innehåller lunchen tillräckligt med näring?
Innehåller lunchen tillräckligt med näring?

Studier som tidningen Lountaisterveys hänvisar till visar att det finns 85 % mindre magnesium i grönkål idag jämfört med 1975 då US Department of Agriculture började samla in data. Man kan ju alltid hoppas att jordmånen i Finland är bättre än i USA men säkert har det högeffektiva jordbruket urlakat jorden också hos oss.

Fytonom Satu Paananen säger i tidningen Lountaisterveys att vi behöver äta en skottkärra lastad med grönsaker, frukter och rotsaker för att få i oss tillräckligt med näring. Men så ska vi komma ihåg att på köpet skulle kroppen få stora mängder bekämpningsmedel, så rening av kroppen skulle ändå vara nödvändigt. Ren natur och ren mat är inte en självklarhet idag.

Hur är det då med vitaminer och mineraler i tablett- och kapselform – upptas de av kroppen? Många upplever det som onaturligt att äta tabletter och kapslar. Själv äter jag hellre vitamin- och mineraltillskott än mediciner. Varje morgon och kväll tar jag en liten hög med kapslar. Jag använder också mycket superfood, som har högt näringsvärde.

Viktigare än förpackningen (kapsel, tablett, spray, pulver) är att vitaminen är ren och av hög kvalitet. Av syntetiska vitaminer kan kroppen uppta 10-30 % medan tillskott som är tillverkade av naturliga ingredienser upptas till 90% – beroende på hur din mage mår. Syntetiska kemikalier är främmande ämnen för kroppen och systemet vill inte ta emot dem. Det här belastas levern och njurarna.

Ett tips att förbättra upptagningen är att tugga tabletterna – matsmältningen börjar ju redan i munnen. Har du problem med magen, lider av tarmsjukdomar, stress eller sömnlöshet kan det vara att vitaminer i spray-form är bättre för dig. Då börjar upptagningen genast när ämnet kommer i kontakt med slemhinnorna. Kyltorkade kapslar är också ett bra alternativ (tex Terranova). I kyltorkningen används inga bindningsmedel och produkterna är väldigt rena.

Ett annat tips är att ta små doser vitaminer längs med dagen, alltid i samband med måltider. C-vitamin upptas bäst om du på samma gång äter bär och D-vitamin upptas bäst om du på samma gång äter fet fisk.

Faktorer som påverkar upptagningsförmågan:

  • Tarmbesvär: allergier, brist på saltsyra, laktosintolerans, irriterad tarm.
  • Sjukdomar: diabetes, keliaki, glutenintolerans, sköldkörtelproblem.
  • Mediciner: antibiotika, hormoner, inflammationsmediciner etc.
  • Stress: minskar salivavsöndringen, gör munnen torr, minskar enzymerna.
  • Industriell mat: minskar intaget av fiber och gör reningen av tarmen långsammare.
  • Gluten från inhemska sädesslag.
  • Obalanser i syra-basbalansen.
  • Kaffe, tobak, alkohol.
  • Miljögifter och tungmetaller.

Källor: ”Dirt Poor: Have Fruits and Vegetables Become Less Nutritious?”, Scientific American, 2011.

”Vitamiinien imeytymisessä eroja”, Luontaisterveys 4/2015

IMG_0094Alessandra Sarelin, Terapihörnet Shop

Skribenten är mamma, företagare, pol.dr., certifierad doula och EFT-handledare. Hon bor i Pargas med sin dotter, man och några husdjur.

 

One Response

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top