Varför pratar alla om ferritin?

Årets hetaste hälsotema i Finland är garanterat ferritin, dvs. kroppens depåjärn. I min bekantskapskrets är det väldigt många som har mätt sina ferritinnivåer och de har visat sig vara mycket låga, ibland trots normalt eller högt hemoglobin.

Det är viktigt att förstå att man kan ha järnbrist utan att lida av anemi. Lågt järninnehåll i kroppen utvecklar på sikt lågt blodvärde, anemi, men det här sker inte genast. Hemoglobinet kan hållas normalt fast ferritinet skulle ligga på extremt låg nivå, 5-10 mikrogram/liter.

Den ”normala” skalan som tillämpas i Finland ligger på mellan 15-150 mikrogram/l. Det är ändå en del läkare som specialiserat sig på problemet som anser att värdet för kvinnor gärna få vara minst 50, gärna 100. Det verkar vara individuellt vad som är optimalt och när symptom utvecklas (läs en berättelse här).

Kvinnor lider oftare av järnbrist är män. En vanlig orsak till järnbrist är riklig mens och kort menstruationscykel. (Har du riklig mens? Läs mera på finska här). Men också sjukdomar i mage och tarm kan ge problem med järnnivåer. Odiagnostiserad celiaki eller glutenintolerans kan ligga bakom problem med upptagning av näringsämnen. Helicobakterie och kronisk tarminflammation kan vara orsaker som måste redas ut. I värsta fall ligger det allvarliga hälsoproblem bakom järnbrist. Veganer och vegetarianer är också i riskgruppen eftersom hemijärn som finns i kött upptas effektivare.

Egentligen borde alla kvinnor mäta sitt ferritinvärde men speciellt de som donerar blod, har riklig mens, äter en vegetarisk kost, har ammat länge och/eller har diffusa hälsoproblem som man inte hittar någon förklaring till. Det är också klokt att mäta depåjärnet före planerad graviditet och efter förlossning. Ev. finns det också samband mellan oförklarlig barnlöshet och järnbrist, lär dig mera här (video på finska).

Typiska symptom som tyder på järnbrist är trötthet, torr hud, hårlossning, rytmstörningar, sjuka muskler och dålig återhämtning, kognitiva utmaningar (svårt med minne och koncentration). För barn kan järnbrist leda till problem med inlärning. Enligt läkare Tom Widenius kan järnbrist också leda till lindrig underfunktion av sköldkörteln. Det anser han ska skötas med järn, inte med tyroxin. Läs mera (endast finska).

Enligt Widenius långa erfarenhet av kliniskt läkararbete ligger järnbrist också ofta bakom kvinnors depression. (Källa: Luontaisterveyslehti 8/2018, ”Raudanpuute usein naisten masennuksen taustalla”.)

Det är alltså viktigt att följa upp både ferritin och hemoglobin. När ferritin mäts med blodprov är det bra att samtidigt mäta infektionsvärde. Om infektionsvärde är förhöjt är inte ferritinvärdet tillförlitligt och måste mätas på nytt.

Järn är en oxidant som inte ska intas som tillskott utan orsak, speciellt inte i höga doser. Låga doser naturligt järntillskott (10-15 mg) är trygga att använda i förebyggande syfte. Jag använder själv 2 x 10 mg Food-grown Iron Plus under mensen och skillnaden i hur jag mår är ENORM. Energinivån hålls nästan normal, jag kan fokusera på jobbet och jag har mindre huvudvärk. Food-grown kosttillskottens tillverkningsprocess skiljer sig från alla övriga seriers och därför räcker låga doser. Läs mera på finska här. Iron Plus är magvänligt och innehåller C-vitamin och andra näringsämnen som främjar upptagningen. Kaffe och mjölkprodukter hämmar upptagningen av järn.

De bästa källorna till järn är torkad basilika och oregano, blod, lever, alger, torkade linser, chiafrön, linfrön och mörk choklad. (Källa: fineli.fi)

Alessandra Sarelin är örtrådgivare. Hon studerar vidare till fytoterapeut. Hon är också bioresonanspraktiker och har en doktorsexamen. Hon bor i Pargas med sin dotter, man och några hönor.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top